De eerste dagen - Reisverslag uit Marang, Maleisië van Iris Sipman - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Marang, Maleisië van Iris Sipman - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Iris

05 April 2015 | Maleisië, Marang

Lieve allemaal,

11/02 , 12/02, 13/02.
Op 11/02 15:15 de boot naar Kapas gepakt. Aankomst was geweldig; een prachtig paradijs en hele lieve mensen die me verwelkomden.
Ik kreeg een kamertje toegewezen en kreeg de tijd om uit te pakken.
De kamer is ongeveer 3×3 meter, het matras ligt op een pallet en soort tafelkastje staat tegen de muur. Er hangt een ventilator (hoera!) en deurtje en een 3-tredentrapje leidt naar de 'badkamer'. Een soort kelder-achtige ruimte met een klein wc'tje, een emmer ernaast (om door te spoelen) en een afgezaagde pijpleiding wat de douche moet voorstellen.
Een stoel buiten mijn deur heb ik binnen gezet, en dient nu als ‘kledingstoel’. Ik weet zeker dat iedere student zo’n stoel in zijn/haar kamer heeft, en precies weet hoe chill dat is… En omdat er juist zo weinig in de kamer staat en is er ook weinig rommel (ohje.. ik klinkt als mijn vader)..
Aan het einde van de middag heb ik het strand een beetje verkend. Het bleek al snel dat er geen enkele Amphidromus te vinden was.. Logisch eigenlijk ook, want en staan geen bomen. Langs een trappetje/paadje dat me naar het volgende strand leidde heb ik gelukkig wel mijn eerste Amphidromus gevonden! Jeej :) ..
Die avond heb ik gezellig meegegeten met de mensen die hier wonen/werken. Naast Kayan zijn er nog een aantal mensen waarvan ik eigenlijk geen idee heb wat ze hier doen. Anna helpt met koken, verzorgd mij heel lief; Reza loopt rond, is 'kamermeisje', fixt dingen, bouwt, en een Frans koppel met zoontje zijn hier voor onbepaalde tijd.
Anyway, de hele ‘familie’ is erg aardig. Die nacht heb ik goed geslapen ondanks dat ik bang was voor de muggenbulten die er die ochtend waarschijnlijk wel zouden zitten. Ik probeerde de ventilator aan te laten, gericht op de deur/mijn voeteneind, maar dit bleek toch te fris te zijn, en halverwege de nacht heb ik ‘m toch uitgezet. De volgende ochtend voelde ik mijn benen jeuken. Een stuk of 15 muggenbulten (ont)sieren mijn benen. Na een heerlijk ontbijt van Anna; toast, jam, ei, thee en smoothie, heb ik toch maar even gevraagd naar een klamboe. Die zou er komen! In de ochtend ben ik gaan werken aan mijn labjournaal. Ik moest nog een hoop bijwerken, en voor de lunch was dat ook weer gedaan. Inmiddels was er een Nederlands koppel gearriveerd; Lotus en Koen. Tijdens de lunch hebben we gekletst. Zij reist veel (en lang) en ook haar studie heeft hier mee te maken. Hij werkt en is Q-music DJ. ’s Middags ben ik de andere kant van het strand opgelopen en ben ook even doorgelopen naar het volgende strand + het beginpunt van de ‘jungle-track’, een paadje dat dwars over het eiland heen loopt naar de andere kant. Ik loop een stukje het paadje op, rustig tussen wat verlaten toeristenhuisjes door, langs een soort afvoer-achtige geul, ligt daar ineens een enorme leguaan. Ik schrik een beetje, en hij nog veel meer van mij. Binnen een seconde is hij weggespurd verder de afvoerpijp in. Dat ding was minimaal een meter groot (zonder staart meegerekend) !! Wauw..
De stekelzaden die in mijn rok blijven hangen en me prikken lieten me weten dat ik hier maar met een lange broek terug moet komen. Het is echt bizar hoe veel afval hier bij dit (nog) verlaten ‘resort’ ligt. Plastic flessen en verpakkingen, piepschuim, kapotte boeien, touw en andere troep heeft zich opgehoopt tussen de rand van ‘bewoning’ en strand. Ik ben blij dat het strandje bij Kapas Beach Chalet, mijn verblijfplaats, zo schoon is..
Bij thuiskomst ga ik de douche testen. Dat is me ’s ochtend echt nog te koud, maar nu ik bezweet thuiskom van mijn ontdekkingstocht lijkt het me een heerlijk idee.
Ik lees nog even op mijn e-reader (ik ben inmiddels verslaafd aan dat ding), en val dan lichtelijk per ongeluk in slaap.. Ik word pas 2 uur later wakker. Toch nog iets van de jetlag denk ik. Inmiddels is het alweer donker aan het worden. Lange broek en lange mouwen gaan aan, DEET wordt gesmeerd en als ik naar buiten stap zie ik dat een aantal mensen gezellig om een kampvuur heen zitten en 1 iemand gitaar speelt. Het ultieme bounty-eiland gevoel :D !
Een uurtje later (20:45) wordt het diner geserveerd door Anna. De Spaanse omelet en koude rijstsalade is heerlijk. Na het eten ben ik toch wel benieuwd en wil ik die ‘rare krabben met stokjes op hun ogen, zoals ze hier worden genoemd, zelf zien. Ik weet zeker dat het de Ocypode ceratophthalma moet zijn, en ik word stiekem al enthousiast (ik ben niet gek, ik ben bioloog). Ik loop twee standen af met mijn zaklampje, maar zie helemaal niks. Niet eens in de verte iets wegschieten, helemaal niks. Zelf na een hele tijd stil te hebben gezeten naast een holletje dat de uitstraling had van een ‘drukke bewoner’.. Uiteindelijk loop ik terug naar KBC, waar ik uitgenodigd werd voor taart! Een dude was 20 geworden en hij had er zin in! Ik kreeg taart en “tequila boom boom”. De rest van de avond hebben we met een grote groep mensen rond het kampvuur gezeten en verschillende liedjes gezongen. Het was al best laat toen ik naar m’n bedje ging, maar toch heb ik nog even op de e-reader m’n (tweede) boek gelezen. Ik werd echt gek van de jeuk, want dat uurtje bij het kampvuur had wel weer voor extra muggenbulten gezorgd, ondanks de DEET. Toen ik uiteindelijk toch bijna in slaap was gevallen, hoorde ik een of ander enorm beest door mn kamer ‘zoemen’. Zoemen is zacht uitgedrukt, want hij stootten tegen de muren van mijn kamertje aan en het zoemen was meer keihard ratelen.. Maar ik lag veilig onder m’n klamboe, en was echt te moe om dat ding uit mn kamer te jagen. Volgens mij heeft ‘ie zichzelf dood-gerateld, want na een tijdje werd het stil.
Na even geslapen te hebben werd ik alweer wakker, hoera, ik moest plassen en kon daarna ook echt niet meer slapen. ’s Ochtends nog heel even in slaap gevallen. Dus ja, vanochtend was niet zo’n goeie ochtend. Het is maar goed dat ik geen spiegel heb.
Toast en jam ontbijtje was weer lekker, maar ik moet toch echt mijn eigen voedsel hier gaan koken/maken. De prijzen voor ontbijt, lunch en diner zijn in vergelijking met de ‘rest’ van het land erg hoog!
Oh ja, het ‘beest’ van vannacht heb ik nog niet gevonden.
13-02 middag
Deze dag begonnen met mijn stage-opdracht. Ik begon lekker dicht bij huis op het strand en merkte al snel dat alleen een klein stukje van 20 meter ‘goed genoeg’ voor onderzoek was. Omdat er afgelopen regenseizoen erg veel kapot is gegaan zijn er nu er veel construction-guys bezig en er lopen dus veel mensen op het strand. Het werk is best zwaar vanwege de warmte. Ik heb een plattegrondje geschetst van die 20 meter en er alle krabbenholletje op gemarkeerd en de diameter van deze holletjes genoteerd.
S avonds belde Laurens nog even en we hebben heerlijk gekletst! Het eten was curry, rijst en chapati. Daarna terug gegaan naar de krabbenholletjes om de eigenaars te ontmoeten. Maar helaas heb ik er maar 1tje gespot (Ocypode cordimana), en de krab maakte zich heel snel uit de voeten.
Lange tijd gezeten maar helaas geen enkele krab gezien.
14-02 Die nacht lekker geslapen, vanochtend weer begonnen met stage. Er waren veel nieuwe holletje bijgekomen, en alles weer op mijn plattegrondje genoteerd.
’s Middags lekker op de e-reader gelezen op n strandstoel en genoten van de warmte. Ik ben op tijd naar bed gegaan omdat ik volgende ochtend vroeg eruit wilde. Toen ik bijna in slaap viel belde Laurens toch nog even voor Valentijnsdag ! <3
15-02 ’s ochtends om 05:15 opgestaan om naar mijn stukje strand te gaan om te kijken of de krabben zich nu wel lieten zien. Helaas liep er niks over het strand. Ik ben op het trapje gaan zitten en heb lange tijd gewacht. Er kwam 1 krab uit een holletje die ik kon filmen! Maar helaas bleef hij daar stokstijf staan, en toen ik ook maar de geringste beweging maakte schoot hij terug z’n holletje in. Het uur daarna is ‘ie ook echt niet meer terug gekomen.. Helaas. Daarna nog even geslapen en einde van de ochtend meegegaan met Kayan naar ‘mainland’ voor boodschapjes. We hebben geluncht in Chinatown in Kuala Terengganu, het was heerlijk! Daarna beltegoed gehaald en boodschapjes gedaan en met de boot weer terug naar Kapas gevaren. Avondeten vandaag was PIZZAA :D en t was heerlijk.
16-02 Voor t eerst een eigen ontbijtje gemaakt, en dat beviel goed :D ! Kayan vroeg of we mee wilde op boottochtje, dus met een groepje hebben we ons klaargemaakt en zijn we gegaan. Het eiland is prachtig aan de ‘ruige kant’. Aan de achterkant van Gemia hebben we even gesnorkeld. Ik ben enorme vissen, een mini squit, een kleine stingray en een rifhaai tegen gekomen!! Dat was echt suuuuper gaaf.
Bij thuiskomt lunch gemaakt en laptopje gestart.
Sorry voor het enorm lange verhaal, maar ik hoop dat jullie nu een klein beetje een indruk hebben. Mijn volgende blogs zullen niet zo gedetailleerd en uitgebreid zijn!
Hier is het alweer laat, dus slaap lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 2853

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage in Maleisië

Landen bezocht: