Het onderwerp van mijn stage - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Iris Sipman - WaarBenJij.nu Het onderwerp van mijn stage - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Iris Sipman - WaarBenJij.nu

Het onderwerp van mijn stage

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Januari 2015 | Nederland, Leiden

Lieve geïnteresseerden,

Op verzoek van velen ga ik proberen een blog bij te houden over mijn reis naar Maleisië. Op 9 februari 19:45 vertrekt mijn vliegtuig vanaf Schiphol.

Eerst maar eens een kleine intro over mijn stage.

Slakken over de hele wereld hebben huisje die gedraaid zijn (coiled form). Die huisjes draaien naar links of naar rechts (ja, echt waar!). Een slak met een links gedraaid huisje zal altijd paren/vrijen/de liefde bedrijven met een slak met een rechts-gedraaid huisje. Dit komt doordat het geslachtsapparaat van een slak ook zo gedraaid is!
En zijn maar een aantal soorten op de wereld bekend waarbij dit niet zo werkt. Linkse slakken paren dan met linkse slakken, en rechtse slakken met rechtse. Onderzocht is dat dit voor deze soorten gewoon beter werkt en past. Een van deze soorten is Amphidromus, ja, wen maar alvast aan de naam. Amphidromus is een simpele lieve slak, met een puntig huisje van ongeveer 4 cm lang.
Maar de soort die op Pulau Kapas (Maleisië) leeft, heeft nog een eigenaardigheid! Als je je bedenkt dat links met recht paart, dan zou je een verdeling van 50% links en 50% rechts verwachten. Net zoals bij mannen en vrouwen. Maar dat is niet het geval. Door een nog onbekende oorzaak leven er op Pulau Kapas ongeveer 65% aan links-gedraaide slakken, en 35% rechts-gedraaide slakken.
Huh?! Hoe kan dat nou? Ja, weet ik dus ook niet. Er wordt al 10 jaar onderzoek naar dit slakje gedaan en bij de laatste excursie is een foto gemaakt van een krabben-holletje waar twee gebroken Amphidromus-huisjes liggen. Misschien is er wel een predator die een voorkeur heeft voor een van de twee slakken soorten. In de literatuur zijn er zelfs al een heleboel voorbeelden van! Slangen hebben bijvoorbeeld aangepaste 'tanden', om zo gemakkelijker rechts-gedraaide slakkenhuisjes te openen!
En veel krabben hebben 1 schaar die groter is dan de ander. Deze grote schaar wordt gebruikt om het slakkenhuisje open te knippen. Een krab met een rechtse grote schaar kan makkelijker een rechts-gedraaid slakkenhuisje openbreken.
Mijn onderzoek ligt nu dis een beetje voor de hand...
Zijn er toevallig krabben met 1 grote schaar (ja, die zijn er; Ocypode) die een voorkeur hebben voor een linkse- of rechtse slak? Kunnen ze de ene slak beter opeten dan de andere?
Natuurlijk komt er nog veel meer kijken bij dit onderzoek en de onderzoeksvraag, maar in het kort is dit ongeveer wat ik ga onderzoeken in Maleisië.

Op het strand van Pulau Kapas zal ik dus naar kapotte slakkenhuisjes zoeken, naar dode en levende krabben, opschrijven welke schaar groter is, of er gebroken huisje in de buurt van zo'n krabbenhol liggen, en of deze slakken rechts- of links-gedraaid zijn, en uiteindelijk zal ik ook een testje doen met een levende krab + levende slakken om te kijken hoe de krab reageert op beide varianten.

Ik hoop natuurlijk dat ik genoeg data binnen twee maanden kan verzamelen zodat ik de laatste maand lekker kan gaan rondreizen met mijn vriend <3 .

Volgende week weer een blog.

Liefs,
Iris


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 2833

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 04 Mei 2015

Stage in Maleisië

Landen bezocht: